My Chingu..Kamsamida pada yg sudi follow. I will follow back :)

Our Annivesary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, June 27, 2013

Solat itu tiang agama

Assalamualaikum
 
Apa khabar?  Harap semua sihat-sihat selalu. Terima kasih kepada pembaca yang sudi singgah di blog kecil saya ni. Lately saya ada baca beberapa blog agama dan kuliah.  Jadi saya sekadar nak share apa yang saya perolehi sepanjang pembacaan saya. Kalau ada yang silap, tolonglah tegur-tegurkan ye.
 

Abdullah ibn Umar r.a. meriwayatkan bahawa beliau dengar Rasulullah s.a.w bersabda,
 
 "Islam tertegak atas lima rukun: Bersaksi bahawasanya tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hambaNya serta RasulNya; mendirikan salat; membayarkan zakat; mengerjakan Haji dan puasa pada bulan Ramadhan."
 
 
Agama Islam adalah diibaratkan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai sebuah khemah yang disokong oleh lima batang tiang. Tiang tengahnya ialah Kalimah Syahadah. Empat tiang lagi itu adalah tiang-tiang sokongan, yakni satu tiang pada tiap satu pnjuru khemah itu. Tanpa tiang tengah maka khemah itu tidak boleh ditegak dan sekiranya mana mana satu dari tiang sokongan yang di penjuru itu hilang, maka akibatnya runtuhlah penjuru khemah yang rusak itu.
Kini marilah kita lihat dengan mata kita sendiri sejauh manakah telah kita tegakkan agama Islam itu. Benarkah tiap-tiap tiang itu telah ditegakkan pada tempatnya dengan sempurna?
Lima tiang agama Islam yang tersebut dalam hadis ini menunjukkan kewajipan-kewajipan yang penting bagi seseorang Islam. Sungguh pun tidak mungkin bagi sesorang islam tidak mempunyai mana-mana satu darinya, namun solat -dalam ajaran agama Islam - mengambil tenpat di sisi Iman.
Kata Abdullah-ibn-Mas'ud,
 
 "Ada sekali kutanya pada Rasulullah s.a.w. 'amalan (manusia) yang manakah yang paling diredhai Allah s.w.t.?
" Jawab Baginda s.a.w., "Solat." Kemudian kutanya, "Yang mana pula selepasnya (mengikut susunan keredhaan)?" Jawab Baginda s.a.w, "Menghormati kedua orang ibubapa." Kutanya lagi, "Selepasnya apa lagi?". Jawab Baginda s.a.w.. "Jihad."
 
 
Bila kita membicarakan tentang solat dalam kehidupan islam, solat merupakan ibu bagi segala ibadah malah ulama2 ada mengatakan solat itu kunci bagi semua ibadat-ibadat yang lain, tanpa solat maka ibadat lain seperti Puasa kita, Zakat kita, Haji kita tidak diterima Allah.Sempurna solat kita baru ibadat-ibadat lain diterima.
 
Banyak hadis-hadis lain yang membezakan antara muslim dan kafir yang bermaksud,


"Yang membezakan antara seorang muslim, seorang islam, seorang kafir adalah meninggalkan solat."


 
 
 
Ulama mengatakan kata Kafir ada dua:

1) Kafir fasik - Yakni kafir dalam islam, masuk islam tetapi fasik. Dia selalu meninggalkan solat.
2) Kafir funcur - kafir yang tak menerima islam.

Kesimpulannya orang yang solat itu orang islam sebenarnya dan tak solat org yg kafir fasik.
 
Jadi, anda nak jadi apa? Kafir fasik? kafir funcur? atau Islam sejati?

Dan renungkanlah perbandingan ini:  Jika Islam itu diumpamakan seperti sebuah rumah; syahadah itu tapaknya, solat menjadi tiangnya dan puasa, zakat serta haji membentuk dinding, pintu dan tingkapnya. Tanpa tiang apalah gunanya dinding, pintu dan tingkap. Tanpa tiang juga, tapak yang tinggal hanya sia-sia.

Renung-renungkan dan selamat beramal.
 
 
 
 

By: UDI - Full " Ustaz Darwish Irfan"

Wednesday, June 26, 2013

Darwish Irfan : 4 months old

Assalamualaikum

Godek-godek gambar Darwish yang dulu-dulu..Geram tengok gambar dia masa 4 bulan ni, terus rajin nak upload dalam blog sebagai kenang-kenangan...Saja nak selit gambar mama dengan ayah jugak. Bolehkan Awish..Hihi..




We LOVE You


Wassalam

Thursday, June 13, 2013

Anak Bijak, Sihat dan Kuat dengan Shaklee

Assalamualaikum



ANAK KURANG TUMPUAN KETIKA BELAJAR? SERING DEMAM? MUDAH DIJANGKITI BATUK DAN SELSEMA? KURANG SELERA MAKAN?




Jom berikan supplemen terbaik buat kesihatan badan dan minda anak anda.




TESTIMONI PENGGUNA
----------------------------------
"...Just realize Mealshake ni rupanya bukan setakat membantu anak yang picky eater, malah membantu kanak-kanak yang ada masalah ekzema,since saya bagi makan Mealshake tiap-tiap hari, memang dia dah takde garu-garu dan mengalami kulit kering..."- Puan Ku Hasnah

 TESTIMONI YANG LAIN ADA DI SINI :http://aziesuhaimi.blogspot.com/2013/06/testimoni-mealshake-tambah-selera-atasi.html
 
 ** Fakta tentang Mealshake:
 
1. Nutrisi Lengkap
Menyediakan 24 jenis vitamin A- Z ,mineral dan ‘Trace Mineral’. Kekurangan ‘trace mineral’ akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif.
 
 
2. Membekalkan Nutrien Kepada Sel-sel
Kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam membentuk kulit, kuku, rambut,organ-organ, darah, sel-sel imunisasi dan sebagainya.

 
3. Untuk Pembesaran
Mengandungi asid folik, Biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel dalam proses membesar. Jadi, ianya sesuai untuk tumbuhbesaran anak-anak.
 
 
4. Anti-oksida
Mengandungi vitamin A, C, E, zink dan selenium yang merupakan komponen anti-oksidan untuk anti-penuaan.
✿Sesuai untuk mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan mementingkan kecantikan.

 
5. Pemulihan Kulit
Mengandungi lengkap vitamin B-Kompleks, iron, copper untuk membentuk sel darah merah yang sihat, sekali gus meningkatkan warna kulit.
✿Sesuai untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik dan halus mulus.

 
6.Detox
Kaya dengan serat yang membantu (peristalsis kolon dan perut / buang air besar) untuk menyingkirkan lemak berlebihan dan bahan buangan daripada kolon dan perut.
✿Sesuai untuk kanak-kanak serta orang dewasa yang sering mengalami masalah sembelit.
Rasa yang lazat digemari semua peringkat umur samada tua dan muda. Minuman lazat dengan fruktosa semulajadi,nutrien yang perlu untuk badan,tidak mengandungi pewarna tiruan dan gula tiruan.
 
 
 
**FAKTA MENARIK TENTANG OMEGA GUARD:

 ✿Terdapat beberapa jenis lemak yang perlu di ambil oleh kanak-kanak demi pembentukan minda dan fizikal yang optimum. Untuk mendapatkan kesihatan yang baik, si kecil memerlukan kandungan lemak seperti linoleik asid dan alpha - linolenik asid yang juga dikenali sebagai asid lemak perlu. Asid lemak perlu adalah sejenis lemak yang perlu diambil dari makanan. Hal ini kerana, badan manusia tidak mampu untuk menghasilkannya sendiri.
 
 
 
✿Kedua-dua kandungan ini boleh di dapati daripada lemak sayuran serta produk tenusu seperti susu. Alpha - linolenik asid akan ditukarkan kepada Omega - 3 yang juga amat penting dalam membantu otak kita berfungsi secara normal. Selain itu, contoh Omega – 3 yang lain ialah seperti EPA (Eicosapentanoic asid) dan DHA (Docosahexanoic asid). Jika dilihat pada label pemakanan, kita akan lebih mudah mendapati kandungan DHA terutamanya pada produk susu kanak-kanak. Hal ini kerana kandungan berkenaan amat penting dalam pembentukan otak kanak-kanak.
 
 
 
✿Omega - 3 dan 6 juga turut menghasilkan sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai eicosanoids. Antara salah satu bahan yang terdapat di dalam kumpulan eicosanoids adalah prostaglandins. Prostaglandins adalah bahan yang amat penting kepada badan manusia. Di dalam buku “Omega 3 oils – A practical guide” turut menyediakan maklumat penting mengenai peranan prostaglandins antaranya seperti:
  • Sistem imun badan –terutamanya di dalam tindak balas alergik.
  • Sistem pencernaan – mengawalatur sistem pencernaan perut.
  • Membaik pulih sel – pembentukan sel-sel baru.
  • Suhu badan – Memastikan suhu badan manusia normal.
  • Tekanan bendalir – pada bahagian mata dan telinga.
 
 
 
 ** FAKTA MENARIK TENTANG VITAMIN C:

Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C. Antara Fungsi Vitamin C :

✿ Memelihara daripada jangkitan, dan meningkatkan imuniti tubuh.

✿ Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang.

✿ Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging.

✿ Membantu pertumbuhan dan penggantian tisu dan menolong dalam pengeluaran hormon anti-stress dan interferon.



PM AZIESUHAIMI SEGERA UNTUK HARGA DISKAUN DAN HADIAH ISTIMEWA -->
 
Email: innerbeauty2u@gmail.com
Call/ Whatsapp: 012-3872690
Page : Go Natural with Azie Suhaimi






Wassalam

Wednesday, June 12, 2013

Bagaimana nak beli Shaklee pada harga ahli?

Assalamualaikum

Ramai yang bertanya dan berminat mendapatkan produk Shaklee dengan harga ahli tanpa melalui pengedar, di mana mereka lebih selesa membeli terus di cawangan Shaklee yang berhampiran dengan kediaman mereka. 

Sudah tentu boleh. Anda boleh menggunakan ID saya untuk mendapatkan harga ahli
 --> ID :894147 ( ZAWIFATULAZIAH SUHAIMI)
     CONTACT NO.: 012-3872690

Dan anda boleh terus membeli produk yang dikehendaki di,
 
HQ Shaklee :  JA-3A-02, Empire Tower, Empire Subang, Jalan SS16/1, 47500 Subang Jaya, Selangor. No Tel: 03-5622 3188

KL Branch : 31 Jalan 2A/27A, Section 1, Wangsa Maju, Setapak, Kuala Lumpur.. No tel 03-41426442

Penang Branch : A-2 Jalan Todak, Pusat Bandaraya, Seberang Jaya , Perai, Pulau Pinang. No tel 04-3974325

Ipoh Branch : 32, Medan Istana 1, Bandar Ipoh Raya , Ipoh, Perak. No tel 05-2418260

Johor Bahru Branch : 14 Jalan Molek 1/10 Taman Molek , Johor Bahru, Johor. No tel 07-3525188

Kota Bharu Branch : 319 Section 25 Bandar Kora Bharu Jalan Sultan Yahya Petra, Kota Bharu, Kelantan. No tel 09-7478688

Kota Kinabalu Branch : Lot 7, Ground Floor, Wisma Damai, Jalan Damai Luyang, Kota Kinabalu, Sabah. No tel 088-272087
 
 
^^ Mudah kan? Pembelian secara walk-in membolehkan anda berjimat sebanyak RM10 (Semenanjung)/ RM20 (Sabah dan Sarawak) bagi kos penghantaran. Juga, anda telah berjimat sebanyak 15% daripada harga asal produk tersebut ^^

^^ Sekiranya anda mahu claim sebarang promosi yang sedang dijalankan oleh pihak AzieSuhaimi, jangan lupa inform saya yang anda telah pun membuat pembelian dengan menggunakan ID saya^^
 
^^ Nak mendaftar ahli dengan menggunakan ID saya sangat dialu-alukan dan maklumkan kepada saya ya untuk anda dimasukkan ke dalam grup FB eksklusif kami^^

^^ Dan yang paling best, kami menyediakan Trial Pack untuk 30 hari penggunaan dengan harga serendah RM70 sehingga RM100 per set, free delivery dan free gift. Namun, ingin saya ingatkan bahawa semua tawaran dan pakej Shaklee Trial Pack hanya boleh di dapati secara eksklusif dari AzieSuhaimi dan jaringan kami. Ia TIDAK di tawarkan/ di jual / di sediakan oleh mana-mana cawangan Shaklee.
 
^^ Boleh sms/whatsapp 012-3872690 atau email ke innerbeauty2u@gmail.com. ^^
 
Wassalam

Cara untuk bayar FIDYAH via Maybank2u

Assalamualaikum
Sihat ke? Dah nak masuk bulan Ramadhan ni, puasa yang tertinggal tu dah habis ganti ke? Siapa yang tak sempat ganti tahun2 lepas punya tu, kenalah ganti dengan segera. Jangan jadi macam saya..Hohoo...Tapi kalau dah tiba bulan Ramadhan tahun berikutnya, puasa yang tak sempat diganti tu WAJIB dibayar fidyah.
Kadar fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk) semasa iaitu sebanyak secupak. Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat. Di zaman teknologi moden ni dan ramai tiada masa nak beratur lama di kaunter, fidyah boleh dibayar kepada pusat-pusat zakat melalui online banking. Iaitu melalui Maybank2u...Kemudian pusat zakat tersebut akan menukarkan tunai tersebut dalam bentuk beras dan mengagihkannya kepada fakir dan miskin.

 

Kaedahnya:




Lepas Log In Account Maybank2u anda,



1. Klik Accounts & Banking

2. Klik Bill Payment

3. Klik Make A One-Off Payment










       4. Lepas Tu Klik Drop Down Button dan pilih Zakat & Charity






5. Select From List: Pilih Pusat Zakat Yang Berkaitan...sebagai contoh PPZ Majlis Agama Islam WP






6. Lepas tu buat bayaran mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. 



    Pengiraan boleh dibuat di Kalkulator E-zakat seperti di bawah ni










7. Sambil bayar / klik, sertakan dengan niat... “INI ZAKAT FIDYAH SAYA YANG WAJIB BAGI DIRI SAYA PADA TAHUN INI SEBANYAK RM …………KERANA ALLAH TA’ALA”


 

Senang kan. Tak sampai 10 minit dah terbayar fidyah kita. Jangan bertangguh-tangguh, sebab hukumnya adalah WAJIB ye kawan-kawan. Selamat mencuba :)

kredit: Ainaha


Wassalam



****************************************************************************************************************
Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.
Lafaz niat sehari:
Lafaz setiap malam. Niat ringkas:
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz lengkap:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.
Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.
Waktu Berniat
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.
Doa Berbuka Puasa
اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت
Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan


Hukum Puasa Di Bulan Ramadhan
Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ – (Surah Al-Baqarah: 183)}}
Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa’i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan”
- See more at: http://ezany-kun.com/lafaz-niat-sehari-puasa-sebulan-puasa-dan-doa-berbuka-puasa/#sthash.8RAsZJ2d.dp
Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.
Lafaz niat sehari:
Lafaz setiap malam. Niat ringkas:
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz lengkap:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.
Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.
Waktu Berniat
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.
Doa Berbuka Puasa
اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت
Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan


Hukum Puasa Di Bulan Ramadhan
Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ – (Surah Al-Baqarah: 183)}}
Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa’i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan”
- See more at: http://ezany-kun.com/lafaz-niat-sehari-puasa-sebulan-puasa-dan-doa-berbuka-puasa/#sthash.8RAsZJ2d.dpuf
Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.
Lafaz niat sehari:
Lafaz setiap malam. Niat ringkas:
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz lengkap:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.
Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.
Waktu Berniat
Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.
Doa Berbuka Puasa
اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت
Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan


Hukum Puasa Di Bulan Ramadhan
Firman Allah S.W.T: “ Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu, semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa. “ – (Surah Al-Baqarah: 183)}}
Hadis Rasulullah s.a.w: Ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa’i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan”
- See more at: http://ezany-kun.com/lafaz-niat-sehari-puasa-sebulan-puasa-dan-doa-berbuka-puasa/#sthash.8RAsZJ2d.dpuf
 Berminat nak mencuba vitamin Shaklee untuk kesihatan dan kecantikan yang lebih baik? Saya sedia membantu anda :) 
 Azie Suhaimi - ID 894147 
SMS/Whatsapp : 012-3872690 
Emel : innerbeauty2u@gmail.com 
( sila LIKE untuk dapatkan konsultasi EKSKLUSIF dan harga ISTIMEWA dari kami)

Thursday, June 6, 2013

Bear kesayangan Darwish bernama CAT

Assalamualaikum


Sejak dah pandai skil panjat memanjat ni, sofa depan tv tu mmg jadi port lepak Darwish. Ditariknya sekali bear kesayangan dia duduk sebelah dia.bear tu pun Opah dia kat Ipoh yg bg. Mekasih Opah...
 
 
 
 
 
Macam mane nama Cat tu boleh terjadi? Nk dijadikan cerita, si Darwish ni suke sangat dengan kucing. Setiap kali  jalan2 kat taman , kalau nampak je kucing, mesti dia akan pergi dekat kucing tu. Bila kucing tu lari,  dia pi kejar..saya pun ajarlah Darwish menyebut ' cat' = kucing..so setiap kali jmpa kucing kat mana2,  terus je Darwish sebut ' cat' . Sampaikan bear biru yg besar tu pun dia panggil ' cat' . Walaupun saya dh terangkan kat dia yg itu adalah ' bear' = beruang. Tapi tak lut pun...setia dgn panggilan ' cat' dia tu.hihi..semoga Darwish menjadi anak yang bijak, cergas dan soleh.amin.ok tu sahaja cerita Darwish pd hari ini..k bai...
 
 
 
Wassalam

Tuesday, June 4, 2013

TESTIMONI MEALSHAKE: TAMBAH SELERA, ATASI EKZEMA, TINGKAT IMUNISASI, ANAK BIJAK

Assalamualaikum
 
Sharing is caring. Saya compilekan beberapa testimoni dari rakan-rakan di FB yang telah berjaya mendapat kesan positif hasil mengamalkan minuman Mealshakes. Jom baca ( saya tulis semula menggunakan ayat yang mudah di baca):
 
 
Testimoni 1: " ....Irfan before this suffering of chronice bronchitis (asma kanak-kanak). Alhamdulillah, ANAK SAYA SEMAKIN SIHAT,SELERA KONSISTEN (saya bagi Irfan Mealshake sekarang 2 atau 3 kali seminggu je), DEMAM dan SELSEMA SANGAT-SANGAT KURANG....."
 
Testimoni 2: ".... Mealshake, xtau nk ckp ke'miracle'annya. ...Hari ke-2 guna, Khairul Putra poo lebih baik, 2x buang xde lg menangis, maka takde keresahan ibu.."
 
 
 
 
 
 
Testimoni 3: "...Just realize Mealshake ni rupanya bukan setakat membantu anak yang picky eater, malah membantu kanak-kanak yang ada masalah ekzema.....,since saya bagi makan Mealshake tiap-tiap hari, memang dia dah takde garu-garu dan mengalami kulit kering..."
 
Testimoni 4: "...dulu anak saya jenis yang tak suka makan..kalau makan pun sikit. menyusu pun kurang...Lepas 2 bulan saya menggunakannya, selera anak saya bertambah..makan dan menyusu..dulu guna botol pendek tu pun susah nak habis..sekarang tukar botol panjang..8oz one go je....mula usia 1 tahun 10 bulan anak saya sudah boleh menghafal abc dan 123...amazing kan..."
 
 
Teruja kan bila baca. Rasa macam nak beli 10 tin mealshake sekarang juga..Ohhh boleh sangat. Order je melalui sms/watsap: 012-3872690 atau emel: innerbeauty2u@gmail.com.
 
Selamat mencuba :)
 
 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

 
Wassalam

DISKAUN HEBAT MEALSHAKES SHAKLEE

Assalamualaikum
 
Promosi bulan Jun 2013 adalah MEALSKHAKES.Diskaun hebat, jadi harga sekarang sangat murah berbanding harga normal.  Dan ada hadiah istimewa untuk pelanggan Go Natural with Azie Suhaimi . So please grab dengan segera kerana takut kehabisan stok.
 
 
 
Meal Shakes sesuai untuk semua termasuk :*Ibu hamil yang tiada selera makan, morning sickness yang teruk
*Ibu menyusu yang ada kekangan baget untuk mendapatkan Energizing Soy Protein [ESP].
*Ibu bapa yang telah berumur yang tidak makan secara sihat dan tidak suka makan vitamin berbentuk pil.
*Kanak-kanak dan remaja yang sedang meningkat dewasa.
*Anak-anak yang kurang selera makan dan tiada zat.
*Anak yang ada penyakit asma
 
Satu tin mealshakes boleh diminum seisi keluarga. Kanak-kanak, remaja, ibu-ibu, ayah-ayah, atok, nenek..Semua boleh. Berbaloi kan.
 

 
7 sebab Meal Shakes penting untuk ANDA dan ANAK ANDA
1) Mengandungi asid folik, biotin, kalsium dan magnesium untuk bina tulang dan sel-sel dalam proses membesar.
 
2) Kaya dengan Protein untuk membantu membentuk dan memulih sel-sel kulit, rambut, kuku, organ, darah, imun dan lain-lain

 
3) Mengandungi Vitamin A, C, E, Zink, selenium sebagai anti-oksida  yang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan
 

4) Mengandungi lengkap Vitamin B-Complex, zat besi untuk membentuk sel darah merah yang sihat seterusnya menjadikan kulit glowing.
 
5) Kaya dengan serat larut yang membantu menyingkirkan lemak berlebihan daripada kolon dan perut seterusnya memudahkan penyerapan zat2 nutrien.
 
6) Minuman perisa multivitamin perasa Vanilla yang lengkap, tanpa pewarna dan gula tiruan.
 
7) Lengkap dengan 24 jenis Vitamin dan Mineral.
 


>>Testimoni klik sini


Untuk Info dan Order:
Azie Suhaimi [ ID 894147]
FB Page: Go Natural with Azie Suhaimi

SMS/Watsap: 012-3872690
 
 
 
Konsultasi secara EKSKLUSIF dan HARGA ISTIMEWA khas untuk anda.
 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Wassalam